«موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران» توضیحاتی را پیرامون قسمت اول سلسله مقالات «بازخوانی نقش خاتمی در فتنه 1388» ارائه کرده است که این جوابیه را همراه با توضیح روزنامه کیهان می خوانید:

به دنبال درج مطلبی در صفحه 14 روزنامه کیهان مورخ یک شنبه 3 بهمن 1389 تحت عنوان «الگویی برای کودتای سبز» به قلم سیدیاسر جبرائیلی، لازم دیده شد توضیحی در مورد بخشی از این مطلب داده شود.
در مطلب مذکور از کتاب «افسانه انقلاب های رنگی» چاپ موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران، به عنوان «مرجع طیف موسوم به اصلاح طلبان برای طراحی پروژه کودتای سبز» نام برده شده که ضروری است جهت روشن شدن موضوع توضیحاتی در رابطه با جایگاه موسسه تهران و دلیل انتشار این کتاب داده شود.
موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران اگر نگوئیم نخستین، قطعاً یکی از پیشروترین مراکز پژوهشی کشور در حوزه مطالعات مرتبط با جنگ نرم می باشد که از سال ها پیش در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری، پژوهش و تحقیق در این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است. تهیه و انتشار شمار زیادی از کتاب ها، بولتن ها و گزارشات مرتبط، همچنین وجود کارشناسان شناخته شده حوزه جنگ نرم و کسب نشان ها، جوایز و افتخارات فراوان در این حوزه از همایش ها و نشست های مختلف، همگی نشان از ولایت مداری و پایبندی این موسسه به ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد.

روزنامه کیهان 12/11/1389


به هر حال، کتاب «افسانه انقلاب های رنگی» در سال 1384 با همکاری تیمی از اساتید مطرح روابط بین الملل در «برنامه اوراسیای مرکزی» وابسته به مرکز «مطالعات عالی بین المللی» دانشگاه تهران (و نه تنها فردی که در مطلب منتشره از سوی روزنامه کیهان به آن اشاره شده)، به رشته تحریر درآمد و موسسه تهران نیز صرفاً به جهت آشناسازی فضای کارشناسی کشور با موضوعی که در آن زمان خلأ اطلاعاتی و آگاهی اندکی نسبت به ماهیت آن در کشور وجود داشت، مبادرت به چاپ و انتشار آن نمود.
به باور ما، کتاب مذکور نه تنها اساساً نگاهی علمی به مسائل و تحولات منطقه اوراسیا داشته، بلکه به دنبال ایجاد شناخت درست از این منطقه و تحولات آن با هدف پی ریزی سیاست های مناسب از سوی سیاست گذاران کشورمان در قبال کشورهای این منطقه بوده است.
متاسفانه، نویسنده مطلب منتشره در آن روزنامه محترم، بدون توجه به محتوای کتاب و همچنین سوابق مطالعاتی و انتشاراتی ناشر، صرفاً به بیان ادعایی بی پایه و غیرمستند پرداخته که جداً جای تاسف دارد.

توضیح کیهان:

1-در مقاله «بازخوانی نقش خاتمی در فتنه 1388» از «الهه کولایی» به عنوان گردآورنده کتاب «افسانه انقلاب های رنگی» یاد شده است و نویسنده مقاله با نقد و بررسی لایه های پنهان انتشار این کتاب و یادآوری نقش چهره هایی مانند کولایی در ماجرای فتنه 88، تحلیلی از ماهیت اصلی فعالیتهای به ظاهر علمی اصلاح طلبان برای تئوریزه کردن «کودتای مخملی» ارائه داده است. چنانکه به شناسنامه کتاب که توسط «موسسه ابرار معاصر تهران» منتشر شده نیز رجوع گردد، از خانم کولایی به عنوان «گردآورنده» یاد شده است. بنابراین، نقش اصلی و محوری این عضو مرکزیت حزب مشارکت و از فعالان فتنه آمریکایی- اسرائیلی در انتشار کتاب مذکور قابل انکار نیست.
2- ادبیات سیاسی به کار رفته در تحریر کتاب و خصوصا مقدمه توجیهی آن، ادبیاتی منطبق با کلیدواژه های تئوریسین های کودتای مخملی است؛ خصوصا اینکه در صفحه 8 مقدمه از کودتاهای رنگی در کشورهای گرجستان، اوکراین و... به عنوان «تغییر مسالمت آمیز حاکمان این کشورها» یاد می شود. این ادبیات، حاوی یک جهت گیری ایدئولوژیک است و راه به تحلیل های نظام لیبرال سرمایه داری از فرآیند کودتاهای مخملی می برد.
3- رویکرد نویسنده کیهان، بازخوانی تاریخی روند طراحی پروژه کودتای مخملی در ایران بوده است که امروز ماهیت این پروژه و عوامل موثر در پیشبرد آن برای ایرانیان فاش شده است. همانگونه که پیش از این بارها در نوشتارهای تحلیلی و مقالات کیهان اشاره شده، راهبرد جریان فتنه سبز و حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری 1388 برگرفته از فرمول های شناخته شده سرویس های جاسوسی غرب و کانون های صهیونی- ماسونی است که پیشینه طراحی آن به 2 دهه قبل بازمی گردد. در این میان برخی از فتنه گران در پوشش برنامه های دانشگاهی و برای سنجش امکان براندازی نرم در ایران، برگزاری سلسله نشست هایی را در دستور کار گذاشتند که اکنون ماهیت سیاسی این فعالیتهای به ظاهر علمی بیش از گذشته آشکار گشته است.
4- روزنامه کیهان در پی نفی فعالیتهای مطلوب کانونهای پژوهشی و موسسات علمی کشور نیست و «موسسه ابرار معاصر تهران» را نیز متهم به مشارکت در پروژه کودتای مخملی نکرده است؛ هرچند نه تنها به کتاب «افسانه انقلاب های رنگی»، بلکه به کتاب های دیگر این موسسه مانند «دانشنامه نخبگان» انتقادات جدی دارد و از رهگذر بازخوانی دقیق این کتب، معتقد است که ترویج ادبیات استعماری سکولار در آنها موج می زند که در صورت لزوم، «کیهان» آماده انتشار مستندات و پژوهشهای خود می باشد.
5- و بالاخره اینکه علیرغم انتقادات جدی مذکور، آنچه که مدیرعامل «موسسه ابرار معاصر تهران» در جوابیه خود آورده اند را به فال نیک می گیریم و امیدواریم از این پس همه آثار این موسسه به سوی همخوانی با الگوی مطلوب علوم انسانی اسلامی سوق یابد و مانند کتابهای فوق حاوی شیفتگی نسبت به تحلیل های آکادمیسین های سکولار نباشد. معتقدیم که این تعاملات انتقادی سبب عرضه دیدگاههای مختلف به جامعه خواهد شد و باید انتقادات دلسوزانه رسانه ها را برتابید، نه آنکه تاسف خورد!